יום רביעי, 19 ביוני 2019

נין בין (Ninh BinHh)

14,15/04 - נין בין (Ninh Binh)

העיר נין בין מהווה יעד פופולרי ובסיס אידאלי לטיולים בחלקה הדרומי של הדלתא של הנהר האדום.
האזור כמו ב-Phong Nia הוא איזור של הררי גיר (Lime Stone) שהמים הרבים חרצו בהם, מערות רבות וניתן למצוא באיזור תופעות קארסטיות לרב. יש המכנים את האיזור "מפרץ האלונג שעל היבשה"
Gallery image of this property

המפה על פיה ניהלנו את המסלול בין האטרקציות השונות

14/04 - יום ראשון בנין בין (Ninh Binh)

הגענו ל-Ninh Binh בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר, שעה מוקדם מהצפוי (מהנקוב), וזאת לא הפעם הראשונה.
שתי אפשרויות להגדרת יעד מאוחר: חלק חשוב בנסיעות הארוכות הוא העברת חבילות בין מקומות שונים בדרך, כל ההתקשקשות הזאת לוקחת זמן רב ותלויה בכמות החבילות, או שסתם קובעים שעה מאוחרת כדי שייראה אטרקטיבי יותר.

ל-Brother's Homestay הגענו בסביבות השעה 5:00 השער היה נעול, נאלצנו להעיר את בעלי הבית אשר קיבלו אותנו בקבלת פנים חמה למרות השעה, עם כוס תה ועוגיות. שרפנו כשעתיים במנוחה בלובי.

בבוקר הזמנו לארוחת בוקר מרק ויאטנמי טעים, בסגנון מרק פו, מאחר והחדר לא היה מוכן עדיין, כרגיל חדרים מקבלים בשעות הצהריים, שכרנו קטנוע, קיבלנו מהם את מפת האיזור, בדקנו שהצפצפה בקטנוע עובדת, ויצאנו לכבוש את המקום.
מפה נוספת שצילמנו :
 שדות האורז על רקע ההרים

מתקרבים למתחם Hang Mua - מרחק מההומסטיי כ 5 ק"מ

בסביבות 8:30 כשהיגענו למתחם הפארק היה הומה אדם רובם המוחלט היו מזרח אסייתים על טפם וזקניהם. החנינו את הקטנוע באחד ממגרשי החניה, שבעלי המגרשים כמעט התאבדו כדי שניכנס אליהם. שילמנו כניסה ונכנסנו למתחם, גנים מטופחים עם כל מני אטרקציות, כשהחבר'ה מצטלמים לידם בכל מיני פוזות, נכנסנו למערת מואה (Mua Cave)  שאורכה (לפחות זה לסיור) כ 20-30 מ' מכילה סטלקטיטים וסטלגמיטים בשטח המתויר.
מעל המערה טיפסנו מאות מדרגות על ההר בקצה הצוק המראה הנשף (חוץ ממליארד סינים) היה עוצר נשימה, עמק רחב של גידולי אורז , אפיר נהר בו עוברות סירות מלאות תיירים (מרחוק) וברקע עשרות צוקי גיר כמו זה עליו טיפסנו.

היעד השני היה צ'אנג אן (Trang An), בית חרושת, תור ארוך לקנית כרטיסים לאתר, ואח"כ תור ארוך יותר להגיע לסירה. בפרוספקט הגדירו 3 מסלולים אפשריים, מאחר ולא היה לנו מושג ירוק לגבי ההבדלים ביניהם בחרנו בממוצע 2. עלינו על סירה עם עוד 3 חבר'ה צעירים, אמריקאים, בן ושתי בנות עם חזות מזרחית (האחת הסתבר שהיא ויאטנמית במוצאה והשני קוראנית), הויאטנמית התקשקשה עם החותרת המקומית ומאחר שהייתה נחמדה דאגה לתרגם לאנגלית, מיד מעניין. במהלך השיט עברנו בתוך 4 מערות ומסביבנו צוקים גבוהים - נוף מדהים.

היעד השלישי היה מקדש באי דין לפחות זה מה שאנחנו חשבנו - למעשה זה מתחם המקדשים הגדול במדינה (Bai Dinh Pagoda-Spiritual Tourism Area) . בתחילה ראינו פגודה גבוהה מאוד - 100 מטר ויותר, והתחלנו להתקרב אליה, נכנסנו למתחם והתחלנו לצעוד בכיוון השלטים, נאלצנו לעבור דרך שוק גדול , דילגנו על המכוניות החשמליות (טעות), לא הבנו על איזה שטח קומפלקס המקדשים פרוס. בתחילה צעדנו לעבר Bai Dinh ancient Pagoda, ואז הגענו לעליה של מאות מדרגות, כאילו בבוקר לא עלינו על Hang Mua, הגענו למערת נטיפים ענקית ומקסימה שבתוכה ממוקמת הפגודה. נכנסנו לתוך טכס תפילה מעניין בהנחיית האשה היושבת במרכז לפני המזבח. טכס התפילה התנהל בשירה מונוטונית ובליווי דפיקות קצובות.

הפגודה המרשימה שכנה במערה גדולה כשבמרכזה הוצב מזבח עם כל הקישוטים והסממנים הדתיים.

משם המשכנו לכיוון הפגודה החדשה, אבל עדיין לא קלטנו את גודל הקומפלקס, עברנו כ10 פגודות נוספות ועוד כמספר הזה "חתכנו" כולל הבודהה הגדול, 91 טון של ארד, היושב בראש הצוק (השלמנו את מנת המדרגות ליום זה), עברנו בפגודה ענקית בה היו מאות בודהות בכל תנוחות הישיבה.

ולבסוף הגענו לפגודה הגבוהה (60-100 מ') שם היתה אפשרות לעלות למעלה עם מעלית ולראות את מתחם באי דין מלמעלה, אך היום היה אינטנסיבי ומלא וגם התחיל להיות מאוחר והחלטנו לוותר.

יצאנו מרוצים אך עוד יותר רצוצים, ולכן עלינו על הרכב החשמלי , במקום הראשון שראינו במטרה שיוציא אותנו מהמתחם אל השוק בכניסה.

סוף סוף הגענו ל-Brother's Hmestay, חדרינו, חדר מקסים ומרווח מאוד עם מרפסת, בקומה הראשונה, צופה על הנוף המקסים של הרי/צוקי הגיר וכן על מתחם המלון המקסים.

בערב יצאנו למסעדה שהומלצה ע"י בעלת המקום, מסעדה ענקית, המון חדרים/אולמות עם עשרות אנשי צוות מסתובבים בין השולחנות, אף אחד לא הבין אנגלית,  השרות היה ירוד, התאכזבתי מאוד ויצאתי אחרי המנה הראשונה, יעל נשארה לגמור את הבירה ולסכם את החשבון.

15/04 יום שני בנין בין

ארוחת בוקר הייתה חלק מהדיל בהומסטיי, ישבנו במרפסת בקומה הראשונה הצופה על הנוף ואכלנו את ארוחת הבוקר.

זרזיפי גשם, נין בין נחשבת באיזור צפו ויאטנם, לא הרתיעו אותנו מלצאת לדרכים, יעד ראשון היה השוק של נין בין - Rong Market Ninh Binh,
העיר נין בין בסביבת השוק

טיילנו בשוק אכלנו אגרול מעולה, קנינו מספריים, הכי טובות 70,000 דונג או 11 ש"ח (הויאטנמים, בעיקר לפי מה שראינו בשווקים, חותכים איתם בשר, עוף, אגרול, בקצור - הכל), החלפתי שתי מוטות למשקפיים שלי במחיר 80,000 דונג או 13 ש"ח, כאשר ברמת השרון החלפת מוט עלתה לי 70 ש"ח.
שעות הבוקר בשוק היו מעולות, הרבה קהל והזבנים ערנים וחיונים, ולפיכך השוק היה מעניין, ססגוני וחוויתי.

נסענו ליעדנו השני, איזור הביצות (Van Long Natural Wetland Reserve), בדרך כ 200 מטר לפני הפניה ראיינו שדה לוטוסים מהמם ולצדו משפחת באפלו רוחצת בבוץ.

איזור הwetland  הוא אזור ביצות עם הרבה בעלי חיים ויש האומרים (כנראה יודעים ) שמתגוררת שם משפחה קטנה של קופיפי לוטונג, ראינו עופות מים, אפשר היה לשוט בסירה עם חותרת וכו, אנו העדפנו לשוט לאורך השבילים הגובלים עם הקטנוע, צופים על הנוף היפה.

מ-Van Long  המשכנו לכפר הדייגים Kenh Ga, הכפר ידוע בהימצאות מעינות חמים וכן בחוות לגדול דגים ולהקות ברווזים ושאר ייצורים ימיים. הכפר ממוקם באי קטן בנהר, לפחות בחלקו, גשרים מחברים מכל צדדיו, וברקע הרי הקארסט המקסימים. הסתובבנו בכפר הגדול, סירות ברזל גדולות וקטנות עוגנות שם או במבדוק לשיפוצים. בתי מגורים צפים, סיבה שבאחת המפות מצוין Floating Village, בתי עסק צפים ומצד שני בתים מפוארים ומנקרי עיניים.

גשר על הנהר הנפתח בעת מעבר סירה/ספינה

הגשר במצבו הסגור

גשר מאולתר מבמבוק
הרי הגיר כרקע לשדות אורז

בתים מנקרי עיניים

לקראת הצהריים עצרנו ליד דוכן המוכר שטידות תפוא"ד או משהו דומה, מטוגן בשמן, עוד השמן ניגר מזוויות פינו מגיעה בחורה על קטנוע ושאלה באם רוצים לאכול אצלה, הסכמנו והלכנו אחריה. בבית אצלה יש ברכה עם מים מהמעינות החמים ואנשים עם ילדיהם מגיעים להתרחץ, כמו כן על הנהר מתחת לביתם היתה עם ברכה עליה וילדים השתוללו שם.
קבוצה של אנשים התכנסו ישבו סביב שולחן, תה בכוסות קטנות הוגש לכל דיכפין, במרכז ישב בעל המקום ו"עשה" באנג.
התחברנו אליהם , למעשה פילחנו פומלה ביחד, בעל המקום הביא ציוד קריוקי (מקרופון ורמקול) ואחד החברה הנעים בשירה. בינתיים הגיעה הארוחה: 2 דגים +חביתיות+ירק מבושל+סויה ופלפל חריף חתוך דק. ארוחה נחמדה אוכל טעים וחברה עליזה, לקנוח קיבלנו מלון מקומי ובננות.

בסביבות שעה 16:00 הגענו למתחם הבירה הישנה הואה לו (Hoa Lu) שהיתה בירתם של שושלת דין ושושלת לה במאות ה-10 וה-11, טיילנו במתחם שלא היה גדול במיוחד, פרט לטכס תפילה שלוווה במוסיקה אתנית ומעין תפילה של צוות שלם של מקומיים הלבושים בבגדים צבעוניים ומיוחדים. חלק בגלימות אדומות עם אמרות צואר צהובות וחלק עם גלימות צהובות. ולראשיהם מצחיות אדומות וצהובות בהתאמה. היו בחצר המטופחת אפריונים עתיקים ופגודה.

בדרך חזרה למלון תפס אותנו גשם קל, הוצאנו את שכמיות הפלסטיק שקנינו ביום הקודם, וצפצפנו על הטפטופים.
לארוחת הערב הזמנו בהומסטיי מרק חם ועשיר והתארגנו ליציאה לאי קאט בה (Cat Ba) למחרת בבוקר.
קאט בה אי ממנו מפליגים לצפות באייונים הקטנים שיט מקביל לשיט שלוקחים בהאלונג ביי.