יום שני, 17 ביוני 2019

הפארק הלאומי פונג ניה-קה באנג

12/04-13/04 הפארק הלאומי פונג ניה

Phong Nha-Ke Bang National Park

הפארק ברשימת המורשת של אונסק"ו, בשל המערות העצומות שבו, הפארק מכיל מערכות של מערות קרסטיות מהארוכות והגדולות בעולם. מלבד המערת האזור ההררי מכוסה בג'ונגל טרופי ירוק עד.

12/04

איסוף ב-6:30 ויציאה לכיוון פונג-ניה. האמת שכבר למדנו, יוצאים זה תמיד לאחר איסוף של עוד 30-45 דקות של מטיילים נוספים מהמלונות הפזורים בעיר. הפעם היינו בין הראשונים, הסתבר שהאוטובוס הכיל כל מיני קבוצות של נוסעים:

• כאלה שיורדים בכל מיני יעדים בדרך.
  • מי כמונו שמגיע לעיירה סון צ'אק (Son Trach) ורוצה להתחיל לבנות את השהות באיזור
  • היו אף כאלה שיצאו בטיול מאורגן למערת פונג ניה וחוזרים עם האוטובוס הזה בחזרה ל-Hue
מדריך האוטובוס היה גם המדריך שהוביל את הקבוצה אל מערות פונג ניה, עובדה זאת התבררה לנו בהמשך הנסיעה.בדרך עצרנו ליד קתדרלה ישנה מימי הצרפתים שהופצצה, וקתדרלה חדשה מאחוריה הנמצאת בתהליך הקמה.

הנסיעה ערכה כ-4:30 שעות בתוך אזורים ירוקים לאורך כל הדרך, וככל שהתקרבנו לפונג ניה הג'ונגלים התעבו וגבעות ירוקות החלו להזדקר.

מדריך הקבוצה הציע לנו להצטרף אליו וכך עלתה האפשרות שנוכל להמשיך לנין בין כבר בלילה, ונוותר על שהית הלילה בסון צ'אק, כמעט התפתינו בעיקר מתוך המחשבה שנרוויח יום וכך נוכל לשהות יום נוסף באחד מהיעדים הבאים. השהינו את ההחלטה, פתחנו את הספרים וראינו שיש עוד לפחות מערה אחת נוספת המומלצת והנמצאת בסביבת מערת פונג ניה, מערת טיין סון שכדאי לראות, החלטנו שעדיף לשהות במקום וללמוד אותו ולקבל החלטות אח"כ, ולפיכך דחינו את הצעתו.

בסביבות 11:30 הגענו למרכז העיירה, לכביש הראשי, בעל ההוסטל הבטיח לקחת אותנו על ציודינו (2 תרמילים גדולים,ותיקי הליכה) ואכן תוך מספר דקות הופיע על קטנוע ואחריו בחורה עם קטנוע נוסף, 5-10 דקות אח"כ הגענו ל
Highway 20 Homestay, Son Trach

ישבנו מתחת לסככה עם הבחור וקבענו למחרת טיול/טרק בג'ונגל עם חברת Jungle Boss אורך הטרק 12 ק"מ כולל מדריך סבל, בקור בשתי מערות גדולות וארוחת צהריים בשטח, נשמע מבטיח...
בעל המקום השאיל לנו את הקטנוע שלו ואנו, שמנו פעמינו לעבר רציף הסירות במרכז העיירה. הסיור במערת פונג ניה, כולו בסירה. שטנו בה כ-100 עד 200 מטרים, כמובן יש חלקים נוספים אליהם לא מגיעים, מסביב עוצמה של נטיפים מסוגים וגדלים שונים.

יצאנו מהמערה הגדולה ירדנו מהסירה והלכנו לכיוון מערת טיין סון, בה נמצאו שרידי מזבחות של תרבות הצ'אם מהמאה התשיעית. טיפסנו כ 330 מדרגות, טיפוס לא פשוט בחום ובלחות של אחה"צ הוויאטנמי, ולפיכך הצינה שקיבלה אותנו בכניסה למערההיתה משיבת חיים, המערה הייתה מדהימה בכמות הנטיפים וגודלם. ריכוז כזה לכל אורך המערה הענקית, כ200-300 מטרים, לא ראינו מזמן.

כניסה למערת טיין סון

כשחזרנו התחוללה סופת ברקים ורעמים, רק הגענו להומסטיי התחיל לרדת גשם זלעפות מלווה בברקים ורעמים.

13/04-טרק ג'ונגל עם חברת Jungle Boss

איסוף בשעה 8:30 (בדיעבד, מאוחר מדי) לא זכור לנו ארגון מוקפד כל כך, ובואדי לא במזרח.. החל במילוי טפסים עד אספקת, נעליים להליכה בג'ונגל, בקבןק שתיה, מגבת ואף חולצות ארוכות למי שהיה חסר. בקבוצה היו עוד 14 תיירים  בני 20-40 וכמובן אנחנו ששיפרנו את הממוצע.
בסוף היום המדריך אמר לנו המדריך כי כשראה אותנו לא חשב שנצליח לעשות את המסלול, כמובן החזרתי לו (יעל) באותה מטבע... שאני לא חשבתי שהוא יהיה מסוגל לכך.
הטיול כלל הליכה בג'ונגל וכניסה לשתי מערות. אחת מערה חשוכה הנקראת Dark Caveוהשנייה מערה אליה נכנסים בשחיה.

לאחר כחצי שעה נסיעה הגענו לנקודת ההתחלה בתוך פארק פונג ניה, בנוסף למדריך הלכו איתנו 4 פורטרים שסחבו ציוד לו נזדקק במהלך הטיול, תוך כדי הסיור הבנו מה הם נושאים בתיקים הגדולים שהם סחבו.

הג'ונגל היה מרשים מבחינת הצומח שבו, סבך של ירוק בגוונים שונים והרגשה כי מעט מאוד אנשים צועדים בו, כמעט כלום לא הוכשר להליכה, סמכנו על המדריך בעיניים עיוורות, הייתה לנו ברירה... דרך לא ראינו, בולדרים שיחים, טיפוס, מעבר בין העצים, שום דבר שנקרא שביל...

הפורטרים בזמן המתנה
 מדריכנו הנאמן וחברי הקבוצה

לאחר שעתיים של הליכה מיגעת, החום  והלחות שהגע כמעט 100 אחוז, הגענו למערה החשוכה. בכניסה על יריעט ברזנט שנפרשה על האדמה/הסלעים , חיכה לנו כיבוד קל - בננות ועוגיות וכן קסדות עם פנסים לצורך כניסה למערה. כמו כן מכלי מים לתוספת למימיות.

נכנסנו למערה קפצנו על גבי סלעים ובתוך מים מעל הקרסוליים, לשמחתינו המדריך ואחד הפורטרים, סיעו לנו במקומות שחשנו פחות בטחון, כך שהתקדמנו כולנו למעבה המערה לעומק של כ 250 מ' עד לנקודה חשוכה כך שכאשר כיבינו את הפנסים לא ניתן היה לראות דבר. המערה הייתה ענקית וכללה מקבצי נטיפים שלפעמים אף עברנו עליהם. יצאנו כולנו מחווית המערה שלמים. חצי שעה הליכה נוספת בג'ונגל והגענו למערת השחייה, הפורטרים כבר הקימו סוכה ופרסו תחתיה ברזנטעליו נאכל את ארוח הצהריים, העופות היו על המנגלים ותאי הלבשה, להחלפת הבגדים כבר עמדו על כנם.

עלינו על בגדי ים קיבלנו חגורות הצלה ועם הקסדות והפנסים ניכנסנו לשחיה במים הקרירים - המחייה..,המים הקרים והכחולים היו שינוי מרענן לעומת חום של 34 מעלות עם אחוזי לחות נושקים ל100.
שחינו במערה כ200-300 מ' עד לנקודת חושך מוחלט, סגרנו את הפנסים וחווית השלווה היתה מוחלטת.

אין לתאר את ה"שולחן הערוך" שחיכה לנו עם צאתינו מהמערה, שום מסעדה ויאטנמית לא היתה מתביישת בצורת ההגשה ובמבחר. אפשר לאמר כי החבר'ה חשבו על כל פרט ופרט כיצד להנעים את הטיול שלא היה קל, גם עקב תנאי מזג האויר, והצליחו לפנק אותנו בדברים הקטנים.
אכלנו, האוכל היה נחמד וטעים וכשחזרנו ללבוש את הבגדים  לקראת ההליכה חזרה, קיווינו שנמצא בגדים יבשים יותר, אך אלה רק נרטבו מהלחות העצומה ששררה, מיותר לומר שהחוויה ללבוש אותם היתה מורכבת מאוד.
הדרך חזרה כללה עליה לא פשוטה, היו רגעים שחששתי שאנחנו נגמרים (גם הצעירים) המדריך דאג לנו בצורה מדהימה ובכל טיפוס מורכב חיכה וסייע.

מה שהחזיק את כולנו היתה הידיעה כי מחכה לנו בירה "קרה" בתום המסלול, חזרנו לכביש בסביבות 18:00.
את היום המרתק הזה סגר ערב מקסים. המארח שלנו ב-Highway 20 Homestay , שמר לנו את החדר, נכנסנו להתרחץ (כמה הערכנו את המקלחת) ולארגן את החפצים וכשביקשנו הקפצה לתחנת האוטובוס במרכז העירה, הוזמנו ע"י חבורה של ויאטנמים שחגגו וכנראה המארח שלנו ארח גם אותם, להצטרף אליהם. הם האכילו אותנו לא הפסיקו להשקות אותנו, פשוט היה מיוחד.

20:15 הקפיץ אותנו על ציודינו עם קטנועים לתחנת האוטובוס, יצאנו כמתוכנן עם אוטובוס לילה לנין בין (Ninh Binh) - אין ספק - יום מיוחד במינו.