יום חמישי, 28 במרץ 2019

יוצאים לדרך - הו צ'ו מין סיטי

26/3 הגעה והתארגנות

יצאנו ב25/3 אחה"צ  עם החברה הירדנית 'Royal Jordanian ', טיסה לעמאן, שבעצם לא המריאה עד שיא הגובה וכבר החל בנחיתה, טיסה של 35-25 דקות, כאשר בעמאן החלפנו ל'Qatar Airways', חברה מקסימה ונדירה,  עצירה ב'דוחא' והמשך להו צ'י מין סיטי בשמה הקודם סייגון.

לקראת 14:30 ה26/3 הגענו ל-Vy Da Backpackers Hostel הממקם ברובע I אותו אירגננו מהארץ,והתארגנו ליציאה, יעד ראשון היה השוק 'בין טאן' - שוק עליו חולש מגדל שעון.

בשוק התארגנו עם כסף מקומי וכמובן חרשנו אותו לחקור את העניין שמוצא בו הקהל הרב הפוקד אותו. סיימנו במסעדת פרופגנדה, מומלצת ע"י  אחד הספרים שלנו (LONELY), מסעדה ויאטנמית הממוקמת ליד המוזיאון לאיחוד מחדש, התחלנו עם מרק פו  (Pho ) וקינחנו בספרינג רול'ס (לא מבושלים ולא אפויים) עם שרימפס. בין ביס לביס נפלה עלינו השינה, רצוצים בשארית כוחותינו הגענו לחדר , נרדמנו עד שהעירו אותנו הטלפונים של המפלגות לתשדירי בחירות.
שוק Binh Tanh
בנין העיריה בלילה

27/3 - הו צ'י מין סיטי - סייגון

ארוחת בוקר על גג המסעדה הקשורה להוסטל, Quan Vy Da,

ביקור בארמון האיחוד מחדש/ארמון העצמאות (Independace Palace) הארמון מסמל את ההיסטוריה הפוליטית של העיר.
הוקם במאה ה19 ושימש מקום מושבו של המושל הצרפתי, אח"כ שימש ארמון נשיא ויאטנם, היה עד להיסטוריה המלחמתית הקשה בה היתה שרויה ויאטנם בין השנים 1963-1975 עד שנפל לידי כוחות הצפון.

ערכנו סיור מקיף בחדרי הבנין, שכללו חדרי אירוח, חדרי טכסים, תיאטרון, חדרי מנוחה ומשחק ועוד כיאות למושל המכבד את עצמו, בקומה המרתף היה ממוקם חמ"ל משוכלל שכלל בונקרים וחדרי תיקשורת עם טלפונים ישירים לשימושם של נושאי המשרות הבכירות. על גג הבנין ממקום מסוק, בחצר טנק שפרץ לבנין עם השתלטות הואטקונג.

קיר תצוגה של מתנות אותן קיבל המושל בעת כהונתו

והמטבח הגדול במרתף הבנין

בקצה המגרש ממקום בנין המושל הצרפתי, שגם בו הייתה מעיין תערוכה לציון פעילותו ההיסטורית.

פגודת קיסר אבן הירקן, נמצאת צפונית לארמון העצמאות, פגודה עשירה אך אינה מטופחת למרות ששימשה מקדש למלך השמיים - קיסר אבן הירקן האל בעל המעמד הגבוה ביותר בדאואיזם.

גגות הרעפים הירוקות העשויים עץ מורכב ומכוסים רעפי קרמיקה, מעטרת להקת דרקונים

המרפסת מעל ברכת הצבים, ורודה וקמעה לשיפוץ והעמודי הקטנים משיש ירוק התואם לרעפים.

בריכת הצבים המביאה מזל טוב לפי האמונה

רחוב דונג חוי Dong Khoi

המשכנו בסיור לאורך רחוב Dong Khoi, הרחוב המרכזי של הו צ'י מין עוד מהתקופה הצרפתית.המקום מכונה גם פאריז של המזרח ונמצאים בו בנינים מרכזיים כמו (לא לפי הסדר):
- בית העיריה - בנין מקסים שתכנן האדריכל הצרפתי פ. גארד ושבנייתו הושלמה ב-1908 משמש משכנה של מועצת העיר    ואינו פתוח לביקורי הקהל.

הדואר המרכזי - בנין מפואר שתיכנן האדריכל ג. אייפל ונבנה 1886-1891, נבנה בסגנון צרפתי קולניאלי, בית/סניף דואר מתפקד,  שנראה מבפנים כמו תחנת רכבת, בנין מקסים הן מבחוץ והן מבפנים.

כנסיית נוטרדאם - סגורה/בשיפוצים

- מלון רקס - הפסקת צהריים במרפסת המפורסמת של מלון רקס שממנה נשקף מראות הרחוב הנהדרים. מלון רקס היה ידוע  בתקופת מלחמת ויאטנם כמקום בו ערכו קציני הצבא האמריקני את מסיבות העיתונאים היומיות שנודעו בכינוי -  'איוולת חמש אחה"צ'.

בית העיריה ופסל הו צ'י מין ממרפסת מלון רקס

מרפסת המלון

מלון קרוול

- מרכז מסחרי מפואר

התיאטרון העירוני  הנקרא גם בית האופרה...

המוזיאון לאומניות יפות

אחה"צ ביקרנו במוזיאון לאומניות יפות, ממוקם מזרחית לרובע I , במבנה גדול ומרשים, הצבוע צהוב עם עיטורים לבנים מקורה בגג רעפים בסגנון סיני ומתאפיין בעמודים ובעיטורים מברזל מחושל.
בשלוש קומותיו מוצגות יצירות אומנות ויאטמיות ובכלל זה צוורים, פסלים, כלי קרמיקה של אומנים מקומיים וזרים, אגף של אומנות פוליטית, ואגף עם יצירות אומנות מתרבויות צ'אם, קמר, סין והודו.

סיור לכיוון מגדל ביטקסקו פייננשל (Bitexco Financial Tower)

בהוסטל רכשנו סיור לקו צ'י שהוא אתר הממחיש את ההתנגדות הויאטקונג לכוחות האמריקנים -  מפורסם במערכות של מנהרות סבוכות הממקמות כ 15 ק"מ מהעיר ושימשו את חיילי ההתנגדות המקומיים.

יצאנו לכוון מגדל ביטקסקו שהוא סמל התחדשות הו צ'י מין סיטי.

ארוחת ערב ב- Street Food Market, הממוקם כפסע מההוסטל שלננו בו (ובאותו מרחק לשוק Binh Tanh). המקום הומה בעשרות רבות של מבקרים העוברים בין עשרות הדוכנים, שכל אחד מתמחה בסוג אוכל אחר,מזמינים ומתישבים לצד שולחנות ארוכים - מעניין וטעים.

השוק במבט מהמרפסת

28/3 - הו צ'י מין סיטי

יציאה יחסית מוקדמת לסיור מאורגן באתר קו צ'י. בקבוצה של כ-10 תיירים ומדריך יצאנו לאתר כאשר המדריך באנגלית ויאטנמית החל לגלגל כבר מהדרך את הנרטיב המקומי על גבורתם ונחישותם לגרש את האמריקנים מויאטנם.
טיול ממוסחר באתר קו צ'י מראה סבך של תעלות ובונקרים ששימשו את המורדים, בינהם מלכודות מתוחכמות שנועדו לפצוע את האויב ולנטרל בכך את הכח. בסיום דיבר על קורבנות המלחמה:

• 50K אמריקאים הרוגים
  • 2.5M ויאטנמים הרוגים

מיקי בתפקיד ויטקונג

המדינה החלה להשתנות אחרי 1986 כשנשיא חדש בן הדרום התמנה והוא אימץ רפורמות כלכליות, אך רק לקראת סוף המאה ה20 שהוסרו כל הסנקציות והחלה התקרבות למערב התחילה ויאטנם לשגשג ולהתפתח בקצב מרשים.

בסיום דבריו של מדריכנו הוא עשה השוואה מהירה עם דרום קוריאה - כאילו מה היה קורה אם...
ירדנו ליד תיאטרון הבובות הצף (Water Puppet Show) הזמננו כרטיסים לערב.

הלכנו להשביע את הרעב בדוכן המתמחה בסנדוויצ'ים - Banh Mi Huynh Hoa, מדהים לראות את התור המשתרך, חצי מהתור הם רוכבי קטנועים, העסק מתקתק, הבאגט נמרח בממרחים שונים, ובתוספת פאטה ונקניק של עגל נמוך וירקות.

• היום היה חם עד חם מאוד, לכן נכנסנו לסטארבאק הקרוב, שם נהננו ממנו וקינחנו בקפה קר.
  • המשכנו את סיורינו בעיר וביקרנו את בנין  Bitexco Financial Tower - מרכז מסחרי המסמל  את התחדשותה של העיר וצורתו כשל כנף או מפרש גבוה.

• אחרי מנוחה והתארגנות, יצאנו להופעת תיאטרון הבובות הצף, הופעה ססגונית ומרשימה.

הליווי המוסיקלי

• ארוחת ערב בדוכן רחוב - מרק Pho.

29/3 - רובע צ'ולון - השוק הגדול

הגעה באמצעות אוטובוס ציבורי אותו לקחנו מתחנה ליד שוק 'בין טן' - התנסות ראשונה באוטובוס מקומי.
רובע צ'ולון הידוע גם כצ'יינה טאון של הו צ'י מין בגלל היותו מקום משכנם של סוחרים סיניים יותר מ-300 שנה.

תחילה סיירנו במסלול הליכה העובר מספר מקדשים/פגודות ומסגד צ'ולון. המסלול לפי Eyewitness p.72-73, מקדשים ופגודות בסגנון סיני - מבנים מרשימים האלה ממוקמים סביב הרחוב הראשי נגווין טראי. פגודות מיוחדות ומעוטרות עם שלל סיפורים מהמסורת הסינית. סיור בפגודות היפות של צ'ולון מעמיד בצל את ביקורנו יום קודם בפגודת אבן הירקן, לפחות מבחינת התחזוקה.

כצ'יינה טאון אין הרובע מאופיין כמו במערב, אך הוא מצדיק את שמו כשוק אחד גדול. וניתן למצוא בו פריטים הזולים מאילו במרכז העיר. בדרך לשוק 'בין תאי', עברנו בשוק החשמל והאלקטרוניקה שם רכשנו SD למצלמה שלנו.

שוק 'בין תאי' - כרגיל הגענו בשעות הצהריים החמות כאשר רב הסוחרות/ים רובצים על הרצפה בדוכן, מחוברים למאוורר ומעיפים מדי פעם ומציאים את מרכולתם, חלק אחר של הסוחרות/ים יושבים על כסאות נמוכים ואוכלים את ארוחת הצהריים - בדרך כלל סוג של מרק פו.

• ארוחת ערב ב Street Food Market הפעם התרכזנו במנות שהכי אהבנו בביקורים הקודמים - מנות ה'דים סאם' שמבחינתינו זכו למקום ראשון.